Nuo šių metų įgyvendiname iniciatyvą – rubriką “Iš arčiau”, kurioje pristatome Centre vykdomus užimtumus ir veiklas, kurios neša skirtingą vertę bei  naudą mūsų lankytojams. Šįkart pristatome Skaitmeninio raštingumo užimtumą, kurį veda socialinė darbuotoja Deimantė, užimtumo specialistas Gintaras ir jų komanda.

Technologijos yra neatsiejama dabartinės visuomenės dalis. Daugelis mūsų įpročių, veiklų ir ryšių vyksta skaitmeninėje erdvėje, todėl skaitmeninis raštingumas tampa itin svarbia įgūdžių sritimi šiuolaikiniame pasaulyje. Tai ne tik gebėjimas naudotis kompiuteriu ar išmaniuoju telefonu, bet ir mokėjimas saugiai bei efektyviai naršyti internete, susirasti informaciją, bendrauti, paįvairinti laisvalaikį, atlikti kasdienes užduotis ir ugdyti finansinį raštingumą. Tikime, kad derindami socialinio darbo principus ir technologijas, galime stiprinti negalią turinčių asmenų savarankiškumą, gebėjimą bendrauti, skatinti saviraišką bei mažinti socialinę atskirtį.

Vesdami skaitmeninio raštingumo užsiėmimus asmenims, turintiems judėjimo, intelekto ir kompleksinę negalią, atsižvelgiame į kiekvieno individualius poreikius ir galimybes. Asmenims su judėjimo negalia dažnai svarbu išmokti naudotis alternatyviomis įvesties priemonėmis ir mobiliosiomis programėlėmis. Tuo tarpu asmenims, turintiems intelekto ir kompleksinę negalią, dažnai kyla sunkumų naudojantis technologijomis, apdorojant informaciją ir mokantis, todėl tradiciniai skaitmeninio raštingumo mokymo metodai jiems netinka. Kad ši sritis būtų įdomi ir suprantama, naudojame paprastas bei aiškias instrukcijas, pasitelkiame vizualinę ir garsinę pagalbą, taikome „žingsnis po žingsnio“ metodą, suskaidydami užduotis į smulkius veiksmus. Lankytojams svarbu ne tik turėti pakankamai laiko ir praktikos informacijai įsisavinti, bet ir sulaukti mūsų paramos, padrąsinimo bei pagyrimų.

Šių užsiėmimų metu mokomės naudotis išmaniaisiais įrenginiais (telefonais, planšetėmis, kompiuteriais), kurie ne visiems yra lengvai perprantami ir intuityvūs. Dažnai lankytojai neskiria pusių, tad pelėms mygtukams atskirti naudojame žalios ir raudonos spalvos lipdukus. Procese pasitelkiame išmaniąją SMART lentą ir grindis, VR akinius – visa tai padeda stiprinti įgūdžius vizualiai, interaktyviai ir komandiškai. Motyvacija didėja, kai įgytas žinias galima pritaikyti praktiškai, todėl supažindiname lankytojus su jiems kasdienybėje naudingomis programėlėmis, tokiomis kaip naršyklės, el. pašto, žemėlapių, orų, žadintuvo, kalendoriaus, nuotraukų redagavimo, elektroninių paslaugų, parduotuvių, vertimo, muzikos ir kitos programėlės.

Kai kuriems lankytojams kyla atminties, dėmesio išlaikymo ir problemų sprendimo sunkumų, dėl kurių jiems sudėtingiau naršyti internete, valdyti slaptažodžius ir jaustis saugiai skaitmeninėje erdvėje. Todėl socialinio darbo tikslas – skatinti lankytojus praktikuoti saugų elgesį ne tik gyvai, bet ir virtualioje aplinkoje: atpažinti sukčiavimo schemas, saugoti asmeninius duomenis, vengti įtartinų interneto svetainių, teisingai naudotis el. paslaugomis.

Skaitmeninė erdvė taip pat gali būti puikus įrankis socialiniams ryšiams kurti. Lankytojams svarbu palaikyti ryšį su artimaisiais ir draugais, todėl laviname bendravimo įgūdžius socialiniuose tinkluose, diskutuojame apie socialinio elgesio normas, aptariame, koks bendravimas virtualioje erdvėje yra tinkamas, o koks – nepriimtinas.

Taip pat stipriname lankytojų finansinį raštingumą: skaičiuojame, planuojame biudžetą, kalbame apie pinigų vertę per praktines užduotis, mokomės naudotis el. bankininkystės paslaugomis.

Kai kurie lankytojai pirmą kartą atėję į užsiėmimą bijo paliesti klaviatūrą, valdyti pelytę ar nežino, kaip sumokėti sąskaitą internetu. Dažna to priežastis – ribota prieiga prie technologijų namuose, nesėkmingos patirtys ar motyvacijos stoka. Mūsų lankytojai kartais nepasitiki savo jėgomis naudojant technologijas, dažnai tenka išgirsti žodžius „nemoku“, „man nepavyks“, „sunku“. Tačiau, pasitelkus kūrybinius sprendimus ir kuriant palaikančią aplinką, lygiai taip pat dažnai girdime padėkas ir džiaugsmingus atsiliepimus apie sėkmingai naudojamas programėles ar net artimųjų supažindinimą su išmoktomis funkcijomis. Su praktika lankytojų pasitikėjimas savimi auga, o skaitmeninės žinios neapsiriboja vien muzikos klausymu – technologijos tampa ne kliūtimi, o galimybių langu.

Tekstą parengė Negalią turinčių asmenų centro „Korys“ socialinė darbuotoja Deimantė Petkevičiūtė ir užimtumo specialistas Gintaras Čistovas.

veiklos kompiuterių užimtume
veiklos kompiuterių užimtume